Očkovací preukaz pre zrakovo postihnutých

Stručný popis projektu

Za uplynulých 210 rokov od pôvodného objavu Edwarda Jennera dosiahlo očkovanie obrovský pokrok a aktívna ochrana proti prenosným chorobám sa stala bežnou súčasťou každodenného života. Vďaka tomuto vývoju sa rozširuje okruh očkovaných osôb a zvyšuje sa význam ochrany dospelých, zvlášť osôb s chronickými ochoreniami a starších jednotlivcov. Paralelne so snahou o eradikáciu ochorení preventabilných očkovaním sa však pozoruje aj zosilňovanie nálady zameranej proti vakcináciám. Moderné a účinné očkovacie látky viedli k výraznej redukcii chorobnosti a úmrtnosti na početné infekčné ochorenia.

V súčasnosti prebieha intenzívny predklinický vývoj a klinický výskum nových očkovacích látok aj proti mnohým ďalším infekčným nákazám. Napriek všetkým vedeckým dôkazom o výhodách očkovania sa nezlepšuje prehľadnosť tejto problematiky a možnosť prístupu ku relevantným informáciám. Pre tento projekt bola vybraná ohrozená skupina slabozrakých, ktorí vďaka obmedzenému aktívnemu pohybu a spôsobu života tvoria rizikovejšiu skupinu z pohľadu predchádzania pred ochoreniami.

Dnes na Slovensku neexistuje nástroj, ktorí by im prijateľnou formou dokázal kontrolovať a upozorňovať ich na vlastný očkovací plán, či informoval o očkovacích plánoch iných krajín pri vycestovaní. Medzinárodný očkovací preukaz vydávaný na Slovensku v papierovej podobe je pre slabozrakého takmer nepoužiteľný. Jednak veľkosť písma a rozmiestnenie textu je pre slabozrakého takmer nečitateľná. Do preukazu nie je možné robiť riadny záznam bez návštevy lekára. Neobsahuje informácie o doporučených očkovaniach iných krajín pri vycestovaní, ani povinné očkovacie plány iných krajín pre prípad dlhodobejšieho pobytu mimo SR.

Cieľom vytvorenia očkovacieho preukazu ako blind-friendly mobilnej aplikácie je veľkým krokom pre epidemiologickú bezpečnosť tejto skupiny. Back-endový systém, ktorý budú aplikácie (platformy iOS a Android) využívať bude bezpečným spôsobom poskytovať najaktuálnejšie informácie o epidemiologických rizikách, bude schopný kalkulovať plynulý prechod z jedného očkovacieho plánu do druhého a to bez toho, aby ukladal citlivé osobné dáta uložené na mobilných zariadeniach.

Merateľné ukazovatele projektu

P0136: Počet aktivít zameraných na zvýšenie povedomia o právach osôb so zdravotným postihnutím - výsledná hodnota po realizácii projektu 4

P0899:  Počet subjektov, ktoré vytvorením produktu prispejú po ukončení projektu k realizácii opatrenia v oblasti prevencie a eliminácie diskriminácie - výsledná hodnota po realizácii projektu 1 Aktivity projektu:

Aktivita 1 - Výskum, vývoj a zvýšenie dostupnosti nových/inovovaných technológií pre osoby so zdravotným postihnutím (01/2019 - 08/2020)

Podaktivita 1.1 - Výskum a vývoj nových/inovovaných zariadení, softvéru, aplikácií určených na sociálnu integráciu osôb so zdravotným postihnutím v spoločnosti (01/2019 - 03/2019)
Podaktivita 1.2 - Výroba vzorky a pilotné odskúšanie cieľovou skupinou (04/2019 - 06/2020)
Podaktivita 1.3 - Prezentácia na domácom trhu (07/2020 - 08/2020)

Časový harmonogram projektu, ako aj aktivít/podaktivít bol počas realizácie projektu aktualizovaný (posúvaný).

Projekt sa aj vďaka pandémii predĺžil a jeho ukončenie sa predpokladá do 07/2021. 

Popis východiskovej situácie

Slabozrakí, ako skupina všeobecne postihnutá obmedzeným prístupom k informáciám sa len veľmi ťažko dopátravajú informácií o moderných výsledkoch vedy, či zaužívanej praxe. Z pohľadu epidemiológie je vďaka modernej medicíne a vakcinácií možné eliminovať veľké množstvo prenosných nákaz, ktorým jednotlivci inak čelia. Základom je ale dostupnosť informácií a prehľad o vlastnom očkovacom kalendári. V slovenských podmienkach dnes máme dostupný medzinárodný očkovací preukaz vydávaný v papierovej, brožovanej podobe. Každé osvedčenie/záznam v tejto brožúrke musí vlastnoručne podpísať klinický pracovník, teda lekár, alebo iný spôsobilý zdravotnícky pracovník, ktorý na podanie vakcíny, alebo proxylaxie dohliadal. Osvedčenie musí byť potvrdené odtlačkom úradnej pečiatky strediska, kde boli očkovanie, albo proxylaxia realizované, čo zároveň nenahrádza podpis lekára. Akákoľvek zmena údajom v osvedčení, alebo nevyplnenie ktorejkoľvek jeho časti spôsobuje neplatnosť osvedčenia. Sem spadá napr. Aj poškodenie papiera, ktoré je pri slabozrakých bežným javom. Okrem toho brožúra je pre slabozrakého nečitateľná, neobsahuje informácie o doporučených očkovaniach iných krajín pri vycestovaní, ani povinné očkovacie plány iných krajín pre prípad dlhodobejšieho pobytu mimo SR.

Spôsob realizácie aktivít projektu Vláda Slovenskej republiky uznesením č. 117 z 10. februára 2010 súhlasila s návrhom na ratifikáciu Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím a Opčného protokolu k Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím s uplatnením výhrady k čl. 27 ods. 1 písm. a) v súlade s jeho čl. 46 a odporučila prezidentovi Slovenskej republiky podpísať ratifikačné listiny k Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím a Opčného protokolu k Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím po vyslovení súhlasu Národnej rady Slovenskej republiky s uplatnením vyššie uvedenej výhrady. Dohovor OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím a Opčný protokol k Dohovoru OSN o právach osôb so zdravotným postihnutím podpísal prezident Slovenskej republiky dňa 26. septembra 2007.
S odvolaním sa na Článok 9 Dohovoru OSN, ktorý hovorí o prístupnosti pre osoby so zdravotným postihnutím prostredníctvom informačno-komunikačných technológií sme v rámci tohto projektu naplánovali nasledovné aktivity:

Typ aktivity podľa výzvy:

Podpora výskumu, vývoja a dostupnosti využívania nových technológií, pomôcok na mobilitu a zariadení vhodných pre osoby so zdravotným postihnutím.

Aktivita 1 - Výskum, vývoj a zvýšenie dostupnosti nových/inovovaných technológií pre osoby so zdravotným postihnutím (01/2019 - 08/2020)

Podaktivita 1.1 - Výskum a vývoj nových/inovovaných zariadení, softvéru, aplikácií určených na sociálnu integráciu osôb so zdravotným postihnutím v spoločnosti (01/2019 - 03/2019)

Podaktivita 1.2 - Výroba vzorky a pilotné odskúšanie cieľovou skupinou (04/2019 - 06/2020)
- pilotné odskúšanie v rámci projektu realizuje reprezentatívna organizácia prostredníctvom bežného používania navrhnutej aplikácie/softvéru, minimálne po dobu 1 mesiaca so zapojením minimálne 15 osôb cieľovej skupiny. Vzorka predstavuje minimálny počet 15 ks určených na prezentáciu.
- výsledkom podaktivity je osvedčenie vydané reprezentatívnou organizáciou.

Podaktivita 1.3 - Prezentácia na domácom trhu (07/2020 - 08/2020)
- web stránka/podstránka o výrobku a súčasne
- zorganizovanie min. 1 informačného webinára s účasťou minimálne 3 reprezentatívnych organizácií za účelom prezentácie výrobku

Aktivita projektu (vrátane podaktivít projektu) bude realizovaná najmä v meste Levoča. Cieľová skupina bude môcť využívať výsledky projektu na celom území Slovenska. Personálne zabezpečenie jednotlivých aktivít je uvedené v priloženom rozpočte projektu. Informačný systém bude riešiť problematiku vakcinácie na Slovensku a rôzne plány vakcinácií vo svete. Vďaka tomuto systému bude mať verejnosť informácie o tom, kedy je vhodné obdobie na konkrétne očkovanie ako aj každý občan prehľadné záznamy o tom, na akých očkovaniach kedy bol a pripomienky pre ďalšie očkovania.

Prioritou je vytvorenie blind-friendly aplikácií vhodných pre narábanie slabozrakými.

Mobilné aplikácie sa skladajú zo štyroch sekcií

  • Očkovací preukaz
  • Cestovanie – svet
  • Očkovacie plány – EÚ
  • Vzdelávacia časť

Funkčná špecifikácia obsahuje dve kľúčové kapitoly

FUNKČNÁ ŠPECIFIKÁCIA

Požadovaná funkcionalita je opísaná vo forme prehľadu zodpovedností používateľov systému (tzv. prípadov použitia) a vo forme rámcového opisu procesov, ktoré má navrhovaný systém zastrešiť

TECHNICKÁ ŠPECIFIKÁCIA

Opis základnej architektúry, softvérových komponentov ponúkaného riešenia, ako aj prehľad plánovaných business komponentov aplikácie. Základným pilierom navrhovaného riešenia je Back-end aplikácia, ktorá bude primárnym zdrojom dát pre mobilné aplikácie inštalované na mobilných zariadeniach platformy Android a iOS. Aplikácie plánovaného systému, to je mobilná aplikácia prioritne pre zrakovo postihnutú verejnosť a back-end webová aplikácia pre správcu systému.

Spolu zabezpečujú nasledovné procesy

  • Úprava dát v aplikácii
  • Oprávnený správca systému môže vkladať a upravovať plány vakcinácie pre dlhodobejšie návštevy jednotlivých krajiny EÚ
  • Oprávnený správca systému môže vkladať a upravovať odporúčania pre krátkodobé návštevy krajín / oblastí sveta.
  • Oprávnený správca systému môže vkladať a upravovať vzdelávacie materiály / videá, zobrazované v mobilných aplikáciách.
  • Vkladanie údajov o vlastnom očkovaní do aplikácie
  • Dáta do aplikácie budú v prvej fáze vkladané manuálne používateľom mobilnej aplikácie. Každý používateľ, ktorý si bude chcieť uchovávať záznamy o svojich očkovaniach si bude musieť vytvoriť konto a údaje o očkovaní (dátum, typ, názov vakcíny, ...) si bude musieť sám vpísať do formulára. Na základe jeho osobných údajov (vek, pohlavie) aplikácia vypočíta, kedy je vhodné preočkovanie.
  • Cestovanie do zahraničia
  • Používateľ by si bude môcť zvoliť, či ide na krátkodobú alebo dlhodobú návštevu krajiny EÚ alebo sveta. Nastaví dátum a dĺžku pobytu a aplikácia mu sama odporučí ďalšie termíny a možnosti vakcinácie.
  • Vzdelávanie verejnosti
  • Používateľ mobilnej aplikácie sa bude môcť vzdelávať v oblasti vakcinácie. Poslúžia mu na to vzdelávacie videá, jednoduchá hra a prezentácia komixového typu.
  • Pridanie iného používateľa do konta
  • Používateľ by si bude môcť do svojej aplikácie pridať kontá iných používateľov (napr. členov rodiny) aby ich mal všetky pokope. Na úrovni správcovskej BackOffice aplikácie bude vytvorené integračné rozhranie vo forme web servisových služieb (WS), ktoré bude poskytovať potrebné dáta na stranu mobilných aplikácii. Integračná vrstva bude implementovaná vo forme REST služieb, ktoré budú komunikovať na báze JSON súborov. Nasledovný zoznam uvádza návrh jednotlivých API, ktoré budú na strane navrhovaného riešenia vytvorené:
  • Registrácia používateľa
  • Prihlásenie používateľa
  • Obnova hesla
  • Poskytnutie profilu používateľa
  • Poskytnutie zoznamu oblastí očkovania pre používateľa – svet
  • Poskytnutie detailu oblasti očkovania pre používateľa – svet
  • Poskytnutie zoznamu oblastí očkovania pre používateľa – EÚ
  • Poskytnutie detailu oblasti očkovania pre používateľa – EÚ
  • Poskytnutie zoznamu vzdelávacích materiálov
  • Poskytnutie detailu vzdelávacieho materiálu
  • Poskytnutie zoznamu očkovaní používateľa
  • Poskytnutie detailu očkovania používateľa
  • Poskytnutie plánu odporúčanej vakcinácie používateľa
  • Poskytnutie detailných informácií o vakcinácii. Počas celej doby realizácie projektu bude žiadateľ využívať možnosť uplatňovania nepriamych výdavkov paušálnou sadzbou.

Situácia po realizácii projektu a udržateľnosť projektu

Snahou aktivít tohto projektu je vytvorenie aplikácia a back-endového softvéru, ktorý bude poskytovať údaje vo forme blind-friendly.

Back-endový softvér bude schopný v budúcnosti po dobudovaní eHealth systému na Slovenku napárovať údaje aplikácie s údajmi zo zdravotnej karty, čím sa dosiahne po integrácii 100% dôveryhodnosť dát. Predmetom projektu je softvérové riešenie a to v rozsahu uvedenom vyššie v časti popisujúcej funkčnú špecifikáciu.

Softvér bude archivovaný vo forme inštalačných skriptov a binárnych kódov na DVD v elektronickej forme. Prípadné aktualizácie a dátové intervencie budú dodané v elektronickej forme vhodným kanálom podľa kritérií určených v prípravnej fáze projektu, kumulatívne za určité obdobie, následne na DVD.  

Súčasťou dodávky podľa tejto ponuky je aj projektová dokumentácia zahrňujúca dokumenty

  • Detailná funkčná špecifikácia
  • Testovacia príručka pre BackEnd
  • Projektová dokumentácia

Udržateľnosť projektu

Bude realizované logovanie systému (generovanie logovacích súborov). Monitoring logovacích súborov zabezpečí žiadateľ mimo projektu. Žiadateľ zabezpečí na vlastné náklady aj paušálny poplatok za poskytnutie push – notifikačných služieb PNP (Push Notification Provider) pre platformy iOS a Android.  

Administratívna a prevádzková kapacita žiadateľa

Štatutár spoločnosti Intersyst, s.r.o. má predošlé bohaté skúsenosti s riadením a implementáciou projektov z fondov EÚ, v projekte vystupoval ako garant pri realizácii predkladaného projektu. Úspešné projekty, ktorých sa zúčastnil ako konzultant, boli z rôznych oblastí (operačných programov), vrátane oblasti vzdelávania, zdravotníctva, technológií, ochrany ľudských práv a pod. Pravidelne sa zúčastňoval na riadiacich výboroch veľkých projektov v pozícii finančného manažéra projektu. Pôsobil ako projektový manažér vo viacerých projektoch, zameraných na odborné vzdelávanie, nákup technológií, komunikoval s RO, vypracovával monitorovacie správy, žiadosti o platbu, a i.

Priestorové a materiálno-technické zabezpečenie vo vzťahu k výkonu jednotlivých aktivít projektu Rehabilitačné stredisko pre zrakovo postihnutých v Levoči, ktoré je jediné svojho druhu a rozsahu na Slovensku, v rámci memoranda o spolupráci prejavilo vôľu spolupracovať v oblasti realizácie Podaktivity 2 - Výroba vzorky a pilotné odskúšanie vzorky cieľovou skupinou, konkrétne pri pilotnom odskúšaní aplikácie/softvéru s cieľom overenia funkčnosti a účelnosti danej aplikácie/softvéru.
Stredisko disponuje všetkým potrebným materiálno-technickým vybavením pre účely spomenutej aktivity. T.j. počítačové vybavenie, stolné počítače, laptopy, internetové pripojenie, vhodné administratívne priestory, pre účely projektu, ktoré spĺňajú všetky základné štandardy - voda, kúrenie, hygienické zázemie. Stredisko, nakoľko je špecialistom v danej oblasti, disponuje aj špeciálnym technickým vybavením, ktoré využívajú zrakovo postihnutí ľudia.

Všetky ostatné aktivity sa realizovali v priestoroch spoločnosti Intersyst, s.r.o. Internetové pripojenie, počítačové vybavenie, tlačiarne, stoly, stoličky a bežne vybavené kancelárske priestory boli a sú pre charakter predkladaného projektu dostatočné. V týchto priestoroch spoločnosť vykonáva každodennú podnikateľskú a administratívnu činnosť. Z pohľadu charakteru projektu sú existujúce administratívne priestory žiadateľa primerané. Odbornému personálu bola umožnená aj práca z domu (tzv. home office počas pandémie covid-19), ku ktorej mali k dispozícii vlastný laptop s pripojením na internet a vhodné softvérové vybavenie pre účely realizácie aktivity.

Žiadateľ neplánoval v rámci projektu obstarávanie majetku, resp. nákup zariadení. Žiadateľ nevyužil v rámci projektu majetok, ktorý získal za posledné štyri roky z fondov EÚ, resp. iných fondov.

Personálne zabezpečenie odborných kapacít žiadateľa v problematike, na ktorú je projekt zameraný Odborný personál  

Pre realizáciu hlavných aktivít projektu (priame personálne výdavky) boli vytvorené nasledovné pracovné pozície

  • Programátor platformy Android
  • Programátor platformy iOS
  • Metodik
  • Programátor SW
  • Testovač

Vhodnosť výberu uvedeného personálu žiadateľ konzultoval s odborníkmi v danej oblasti - programovanie a IT služby. Prihliadalo sa najmä na efektivitu a hospodárnosť mzdových výdavkov. V súčasnosti už nedisponuje týmito vlastnými odbornými kapacitami a uvedené pozície obsadil len počas trvania príslušnej aktivity projektu po schválení žiadosti o NFP a podpise zmluvy o NFP. Pre všetky pozície boli vyberaní ľudia, ktorí majú dostatočné odborné skúsenosti s danou problematikou a boli tak schopní dodať adekvátne výsledky. Výstupy práce každého zamestnanca boli v kvalite, aby výsledný produkt spĺňal svoju funkcionalitu a bol bez chýb použiteľný v bežnej praxi, resp. cieľovou skupinou. 

Administratívny personál

Projektový manažér (PM)
Pozície projektového manažéra projektu sa z pohľadu bohatých skúseností s riadením a implementáciou podobných projektov ujal konateľ spoločnosti Intersyst, s.r.o. Peter Chlup.

Popis činnosti PM:
PM pôsobil ako manažér v projekte pre vytvorenie podmienok na plynulú realizáciu projektu, riadil činnosť projektového tímu, dbal na dodržiavane časového harmonogramu projektu, zodpovedal za kontrolu a efektívne vynakladanie finančných prostriedkov napr. plánoval, organizoval, riadil, zabezpečoval a kontroloval aktivity projektu, komplexne pripravoval procesy na priebežné monitorovanie aktivít. Bol koordinátorom pracovnej odbornej skupiny na sledovanie implementácie výstupov a pod.

Finančný manažér (FM)
Pozícia finančného manažéra projektu bola obsadená po schválení žiadosti interným zamestnancom spoločnosti, ktorý pri výkone svojej funkcie FM aktívne spolupracoval s existujúcim externým účtovníkom firmy.

Popis činnosti FM:
FM Zodpovedal za čerpanie finančných prostriedkov pre dosiahnutie cieľov projektu podľa zmluvy, styk s bankovými inštitúciami a zabezpečenie obchodných procesov z ekonomického hľadiska. Zabezpečoval vyhotovenie interných predpisov (interná smernica pre vedenie účtovníctva, sledovanie čerpania finančných prostriedkov, odpisový plán, evidenciu majetku obstaraného z prostriedkov NFP a pod.) a v prípade potreby spolupracoval pri vypracovaní a realizovaní opatrení, ktoré viedli k dosiahnutiu úloh a cieľov projektu, predkladal návrhy pre vypracovanie opatrení v oblasti finančného riadenia projektu a pod. Zabezpečoval, resp. viedol účtovnú agendu, zodpovedal za vypracovanie podkladov pre mzdy, spravovanie daní a poplatkov, vyhotovenie, triedenie a archiváciu účtovných dokladov, spracováva prvotnú ekonomickú agendu v rámci projektu pre zaúčtovanie externým ekonómom (kontrola objednávok, FA, výkazov, pokladne, bankových výpisov, odsúhlasenie úhrad, prevodné príkazy, osobné spisy) a pod., zabezpečoval evidenciu príjmov/výnosov a výdavkov/nákladov pre sledovanie finančných prostriedkov podľa zmluvy, zabezpečoval styk s bankovými inštitúciami a obchodných procesov z ekonomického hľadiska. Predkladal podklady k návrhom pre vypracovanie opatrení, ktoré viedli k dosiahnutiu úloh a cieľov z finančného hľadiska.
  

Popis cieľovej skupiny

Osoby zo zdravotným postihnutím – zrakovým postihnutím (slabozrakí)

Za osobu so zrakovým postihnutím (z aspektu tyflopédie) považujeme takého jedinca, ktorý i po optimálnej korekcii (medikamentózna, chirurgická, okuliare a iné) má v bežnom živote problémy zo získavaním a spracovaním informácií zrakovou cestou (čítanie, písanie, zraková orientácia v priestore, atď.); (Vitásková, Ludíková Souralová, 2003, citované podľa Slowíka, 2007).

Zrakovo postihnuté osoby majú v dôsledku zníženej (alebo nulovej) priepustnosti optického kanála príjem zrakových informácií výrazne znížený alebo aj znemožnený. V dôsledku toho majú špecifické potreby v edukáci, v pohybe a priestorovej orientácii, v komunikácii prostredníctvom písanej reči, v sebaobsluhe, ale aj pri transformácii optických informácií na poznatky. Niektoré poznatky sa vôbec nevytvoria (ide o také, ktoré sú bezprostredne viazané na príjem optických informácií), napr. farba a pod. (Vašek, 2003, s. 172).

Zrakové poruchy môžu byť vrodené alebo získané. Podľa doby vzniku poškodenia rozlišujeme prenatálne (pôsobia počas vnútromaternicového vývinu), perinatálne (vzniknuté pri samotnom pôrode) a postnatálne poškodenia (úrazy oka a choroby). Podľa trvania zrakového poškodenia rozlišujeme poruchy krátkodobé, opakujúce sa a dlhodobé (Lopúchová, 2007).

Z hľadiska využitia akýchkoľvek zvyškov zraku je dôležitý vek jedinca, v ktorom k postihnutiu došlo.
  

Kontakt